fredag den 4. september 2009

en rigtig efterårsdag!

Idag har vi haft legekammerater på besøg, 2 stk. pigerne har leget så fint inde på værelset med barbie, dukker og peter pan figurer, drengene har tonset, hoppet, 'slåsset' og kastet med bolde i hele værelset (Lucas' seng plejer at være fyldt med bolde, på billedet er den tom - eller dvs. fyldt med Lucasser, for det hedder de begge - men boldene? De er rundt i HELE værelset, og drengene? De er GLADE)

Men idag har jo været en rigtig efterårsdag, kold og blæsende. Altså tid til boller!
lækre, bløde og mellemsunde boller:
50g. gær
1 reven pære
1 reven gulerod
2 dl. vand
2-3 store skefulde yoghurt
2 spsk. akaciehonning
1 dl. groft speltmel
4-5 dl. hvedemel
salt
Bland gær, vand og salt.
Tilsæt resten og lad dejen hæve 1 times tid
sæt dejen i klatter på en bageplade og lad dem efterhæve i 15 min. Bag dem i 20 minutter ved 200g.



Da vi havde spist boller, legede de alle videre, jeg slappede af, og lidt efter gik jeg igang med boller i karry.
Efter maden var der igen tid til leg, og jeg skyndte mig at lave pandekager, for det havde jeg lovet ungerne på denne efterårsdag, jeg putter altid lidt ren kanel og kardemomme i dejen istedet for sukker - det er lækkert!

Det har været en hyggelig dag, med gang i den, og nu vil jeg slappe af med de lækre rodfrugtchips jeg købte forleden.
Denne weekend er der høstmarked på mange økologiske gårde rundt omkring i landet - find en gård i nærheden af dig på www.økologi.dk. Jeg kan kun anbefale det, det er så hyggeligt (hvis man er skabslandmand/kone) at rende rundt i gummistøvler, og smage på øko mad fra gården, se køer, grise og heste og ungerne ELSKER en halm legeplads, virkelig!
God weekend, nyd økologien!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar