onsdag den 2. september 2009

kage istedet for frokost?

Øh, ja det var altså hvad min datters skole valgte at indføre igår.
Nej altså, det her kræver selvfølgelig en længere forklaring, for det er jo (heldigvis!) ikke sådan at skolen har afskaffet rugbrødsmadderne og istedet indført sukkerknalder i madkasserne.
Det er en stor skole og der er 3 spor - a, b og c-sporet. I a sporet har de så en årlig lege-på-kryds-af klasserne hvor 0.a, 1.a, 2.a og 3.a leger sammen og lærer hinanden at kende. Alt dette synes jeg jo er en god idé - selvfølgelig da! MEN, forældrene var blevet spurgt om hvem der ville bage kage, ikke OM der skulle bages kage, og der var selvfølgelig MEGET kage.
Så fra kl 9-11 fik børnene lov til at ta' så meget kage kage de ville mens de legede, nogle fik 4 stykker, andre 6 stykker og andre sikkert endnu flere stykker. Kl. 11 gik de tilbage i klasserne for at spise madpakker, gæt lige hvor meget rugbrød der blev spist der!
Min datter spiste ½ rugbrød, resten var urørt.
Det synes jeg ikke er okay! Det synes jeg simpelthen ikke. HVIS de absolut skal have kage istedet for fx. lækker skåret frugt, synes jeg det ville være en bedre idé at de spiste lidt tidligt og fik ÉT stykker kage EFTER frokosten.
Kost og især sukker er et emne der kan få de fleste op af stolene, jeg kan bare ikke forstå at det der kan starte en heftig diskussion er, at jeg vil give mine børn, fibre, proteiner, grøntsager og frugt! Altså det er jo ikke fordi jeg propper chokolademadder i dem, eller de aldrig får fisk eller varieret kost. Men det at have en klar holdning og ikke mindst at give den til kende, ja det provokerer åbenbart en masse mennesker. Så er det jo fantastisk at man kan arbejde med skyggesider hos Pernille M

Ingen kommentarer:

Send en kommentar