onsdag den 7. april 2010

Morgendagens madpakke

Efter min datter er startet i skole er jeg blevet sådan en mor der smører madpakker om aftenen. Nogle gange endda også mens jeg laver aftensmad! Før i tiden kunne jeg have svoret at jeg ALDRIG ville blive sådan, for jeg syntes dengang at det var synd for børnene med sådan en 'gammel' madpakke. Og i den søde børnehavetid var vores morgener da også fryd og gammen, der var altid tid til leg og madpakkesmøring, men ak og ve, det hårde skoleliv starter jo så pokkers tidligt, så hvis jeg - the queen of B-mennesker - skal kunne fungere om morgenen, er det et absolut must at madpakkerne er smurt aftenen før.
Så igår da jeg lavede pizza til aftensmad gemte jeg lige en klump dej, lidt ost, tomatsauce og fyld, og laved et par minipizzaer til madpakkerne. Idag fik jeg så fra ham der madøret på 5 denne: "Tak moar, fordi du gav mig pizza med idag i madpakke - det var meget dejligt!" Altså!
Og med de ord har jeg lige rørt en dej sammen til at lave et par pizzaer med resten af kødsaucen fra middagsmaden til madpakken imorgen.

Dejen er så nem, så nem: (dette er frokostportion - hvis det skal være til aftensmad til 4 fordobles bare, gæren behøver ikke fordobles)

½ pakke gær (eller mindre hvis du har tid til længere hævning)
1 dl. vand
et par skefulde olie
½ tsk. salt
fin speltmel til dejen hænger sammen og kan æltes.

Lad dejen hæve ½ time eller så længe du har tid til, rul ud og bag den lige 5 minutter uden fyld i ovnen ved 200 grader. Ta' den ud, smør med tomatsauce, drys ost og hvad du ellers kan li' af fyld.
Ind i ovnen igen til den er sprød og har fået lidt farve. Minipizzaer ca. 12-15 minutter. Stor pizza ca. 25 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar