onsdag den 16. december 2009

sunde julealternativer

Jeg kan godt li' sundhed. Sundhed på alle planer. Både den fysiske og psykiske sundhed prioriterer jeg meget højt. Og jeg kan også godt lide lækre sager, især af den slags man kan spise.
Det er ligesom det der kendetegner mig.
Vigtigst af alt, måske, kan jeg rigtig godt lide at have det godt, og det har jeg kun hvis jeg er autentisk og helt mig selv.
Jeg har brugt det sidste år på virkelig at finde ud af mig selv, hvem er jeg egentlig? Hvad synes jeg egentlig? Hvilken slags mor vil jeg være? Osv.
Jeg får inspiration mange steder fra og jeg elsker at læse om mad, sundhed, psyken, spiritualitet, børn og opdragelse. Og jeg synes faktisk det til tider har været svært at finde ud af hvad jeg egentlig helt selv synes. Bare mig!
Jeg synes derfor godt jeg her kan give mine bud på en (lidt) sundere jul, hvis DU har LYST til en sundere jul.
Jeg har de seneste dage læst på nette og i forskellige blade og sunde julealternativer og jeg er altså blevet skuffet. Det er jeg altså, det har været sådan noget som "Husk at drikke rigeligt vand i december" Og "spis marcipan med mørk chokolade, for mandler og mørk chokolade er sundt" agtigt. Der må jeg sige, der synes jeg altså man bliver snydt. Derfor kan mine sunde alternativer godt lyde lidt meget sunde, for det de er tiltænkt som er dagligdagsalternativer, altså istedet for den daglige håndfuld pebernødder, eller de 5 æbleskiver med syltetøj og flormelis der lige ryger ned en ganske almindelig tirsdag aften.
Mit budskab er nemlig ikke fornægtelse eller afholdelse, mit budskab handler om at leve sundt med nydelse (derfor har jeg lige spist et Anton Berg marcipanbrød med cocoanibs- for det ELSKER jeg)
Altså hvor havde jeg lige lidt mere på hjerte end jeg først troede... Nå, men her kommer mine bud på sunde alternativer i december.
  1. Smelt lidt mørk chokolade (evt. sukkerfri) og dyp abrikoser deri. Bare lige spidsen. Stil dem i en lille skål på bordet istedet for fx pebernødder.
  2. I ALLE supermarkeder kan du i denne måned købe en kasse clementiner. Lad dem stå fremme og snup en når du har lyst.
  3. Hav en skål nødder stående fremme, igen istedet for pebernødder eller brunkager.
  4. Brug ekstra kanel, kardemomme, nelliker, allehånde eller ingefær og spar på sukkeret.
  5. Husk 1/3 af tallerken skal være grøntsager både til frokost og aftensmad.
  6. Gå en (rask) aftentur i dit kvarter og kig på alle de flotte julelys der er rundt omkring. HUSK at pakke dig godt ind, så er det faktisk helt hyggeligt.
  7. Hold "regnskab" med din mad og motion - har du bevæget dig nok idag til at spise 5 stykker konfekt?
  8. Nyd et glas varm æbletoddy, lavet af ufiltreret ren æblesaft kogt med kanelstænger, ingefærstykker og nelliker.
  9. Lav evt. din egen marcipan af blendede mandler og lidt æblemos og/eller lidt honning.
  10. Køb gode råvarer - så kan du automatisk ikke spise så meget!
Og NYD! så decembermåned og julen og juleferien.
Og smid meget, meget gerne en kommentar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar