tirsdag den 27. oktober 2009

Lækker vinter suppe

Idag stod menuen på suppe, og selvom jeg synes mine børn spiser meget forskelligt og ikke er kræsne indrømmer jeg blankt at suppe bestemt IKKE plejer at være deres favorit spise.
Men altså nu kan moren i huset, som jo iøvrigt også er le chef, utrolig godt lide lækre cremede supper i vinter halvåret.
Jeg kan til tider og selvfølgelig på en meget charmerende måde være ret så stædig, det gælder fx nu i den her "jeg-vil-ha'-i-spiser-suppe!!!" situation.
Så hvad gør en klog? Ja, jeg synes ihvertfald jeg var ret klog da jeg fandt på det, vi laver selvfølgelig en suppe fra en Peddersen og Findus børnekogebog vi har. Og så cyklede Victoria og jeg over i Netto og handlede ind, cyklede hjem igem og hun snittede så fint porrer mens jeg skrællede kartofler og skar dem i tern, og se hvor lækkert det blev:

Og se, så passer det så fint med at basserøven har bagt lækre grovboller ovre i børnehaven som vi ku' spise til. (og lidt bacondrys)
Jeg kan virkelig anbefale "Sjov i køkkenet med Peddersen & Findus"
Der er en kort indledende historie til hver ret og så synes børnene det er fantastisk at spise Peddersen og Findus mad - OGSÅ SUPPEN!!! :-) Jubiiii!!!
I får lige opskriften:
1 stort løg
300g. snittet porre
300g. kartofler i tern
2 tsk. smør
2-4 spsk. vand
9-10 dl. grøntsagsbouillon
2 dl. mælk
salt og peber
(Jeg lavede dobbelt portion og der er en del tilbage, men farmand var heller ikke hjemme, så bedøm selv hvor meget i skal lave)
  • smelt smør og læg løg og porrer i gryden, kom lidt vand i, læg låg på og lad det simre i 6-8 min.
  • tilsæt kartofler, bouillon og mælk og lad det snurre ved jævn varme i ca. 20 min.
  • Blend suppen så den bliver dejlig cremet.
  • anret på tallerken evt. med en klat fromage frais eller bacondrys og groft brød.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar