onsdag den 25. november 2009

skolekvaler

Det der skolehejs? Ikke noget for mig!
Jeg synes eddemame det er hårdt...og svært...og træls...og jeg gider det bare ikke!
Ja, jeg ville virkelig, virkelig ønske at det der skolenoget lidt mere fleksibelt, fx. hvis hun kunne møde kl 9.00 ville det bare være ALLETIDERS! Hvis man kunne holde en fridag i ny og næ uden problemerville det være FANTASTISK! Hvis man kunne være sikker på at ens barn aldrig kom hjem og var ked af det fordi nogen havde drillet eller grint af hende (ja, det gør de der store, lede børn altså nogle gange) så ville det være SKIDEGODT!
MEN - sådan er det ikke! Ikke på vores skole ihvertfald. Man møder kl 8.10, eller faktisk skal vi helst være der kl 8.00 for vores søde pige kan ikke lide at være centrum og at de andre børn kigger på hende når hun kommer ind som en af de sidste. Man skal helst komme hver dag og man skal ihvertfald stå til regnskab for at man ikke har været der. Og der ER store børn og 'dumme drenge' der skubber, slår, driller og griner.
Altså, det er ikke sjovt, det er det altså ikke!
Læg gerne en opløftende kommentar hvis du har en :-) Den er tiltrængt.
Og PS. Crazy Christmas Cabaret var fantastisk sjovt som altid!

2 kommentarer:

  1. Kære Anna! Jeg kan godt forstå du synes det er svært med alt det skolestart - der er ENORM forskel på børnehave og skole - det hele bliver, pludselig, meget STORT!!
    Da vi startede med børnehaveklasser, for maaange år siden, var det valgfrit, børnene kunne vente med, at starte i 1. klasse. Jeg har muligvis ikke fulgt med i timen, (for at blive i terminologien), men sådan er det ikke mere vel? Og så er der jo skolepligt, også i 0. klasse - så ryger valgfrihederne m.h.t. mødetid, fridage osv. - Alt dette ved jeg jo godt du ER klar over - og jeg ville ønske vi havde, et mindre rigidt skolesystem. Jeg kan få helt ondt i maven over, at tænke på, der er nogen "dumme unger", som driller Victoria - Stadigvæk er jeg, (selv om jeg/vi, desværre, ikke har det store kendskab til hende),overbevist om hun nok skal klare sig, hun er jo både sød, dejlig og, udstyret med et godt hoved - OG en masse mennesker, der holder rigtig meget af hende, ikke mindst nogle superforældre!!! - Mange kærlige hilsener, Lise ;-)

    SvarSlet
  2. Kæreste Anna!
    jeg havde det lige nøjagtig som dig, da Nathalie (min store pige på nu 15år) startede i skole, hun gjorde sine første erfaringer med skole i den lokale folkeskole.
    Der var rigtig mange store børn der drillede, de små måtte ikke gå op til de store - "store børn er vilde og voldsomme og driller de små" sådan cirka var beskeden...
    Lige inden Falke skulle begynde i skole havde vi (mest Nathalie) fået nok af den måde både børn og voksne var sammen på, den måde vi følte at vi skulle stå til regnskab overfor skolen på...Der var nu heldigvis blevet plads på vores fantastiske friskole i nærheden af hvor vi bor.
    Her er billedet et helt andet, her er vi fælles om vores børn og om målet der er, at børnene har et godt (skole)liv, at de trives fagligt som socialt. Her blandes store og små, de store er bare så søde til at tage sig af de små og de små går gerne hen og spørger om de store vil spille bordfodbold eller lagkage...
    Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle sige: "Mine børn går på verdens bedste skole". Det mener jeg virkelig de gør - jeg er selv uddannet lærer og har arbejdet på forskellige skoler - vores lille Vallekilde-Hørve Friskole er dog Danmarks bedste - Hurra for at vi valgte et skoleskift!!!
    Kære Anna, at skoleskiftet var rigtigt for os betyder ikke at det er det for alle, men overvej om skolen gør det bedste for dig barn, I skal bruge rigtig meget krudt på dette sted fremover - så sørg for at I ikke lader jer nøjes!!!!!
    Mange kærlige hilsner
    Mariakaisa

    SvarSlet